آشنایی با آزمون اسپیکینگ آیلتس 2022

آشنایی با آزمون اسپیکینگ آیلتس
مقاله

آشنایی با آزمون اسپیکینگ آیلتس 2022

آشنایی با آزمون اسپیکینگ آیلتس ،بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس شاید یکی از اضطراب آورترین بخش های آزمون برای بسیاری از داوطلبین باشد. اما آشنایی کامل شما با این بخش کمک زیادی به کاهش اضطراب و عملکرد بهتر در روز آزمون می کند.

پس حتما اطلاعات کافی از این بخش داشته باشید و انواع سوالات را تمرین کنید. در ادامه با ساختار کلی این آزمون آشنا می شویم.

 

آشنایی با آزمون اسپیکینگ آیلتس

 

مهارت اسپیکینگ در تایمی متفاوت از سه مهارت کتبی برگزار می شود.در روز امتحان شما با یک ممتحن examiner در اتاقی به گفت و گو می پردازید و تمام آزمون به وسیله voice recorder ضبط میگردد.

آموزش زبان لاتین 

این مهارت در 11 تا 14 دقیقه و سه بخش کلی مورد ارزیابی قرار میگیرد.

بخش اول

این قسمت از آزمون 4 تا 5 دقیقه زمان می برد و در شروع این بخش ممتحن پس از اعلام تاریخ و نام شما بهمراه شماره داوطلبی، خودش را معرفی می کند و از شما میخواهد نام کاملتان را بگویید و سپس کارت شناسایی (پاسپورت) شما را چک می کند. و در ادامه سوالاتی در مورد موضوعات آشنا و روزمره مانند شغل، تحصیل، خانواده، علاقه مندی ها و… از شما پرسیده می شود. سوالاتی مانند:

What responsibilities do you have at work?
Did you enjoy your childhood?
Do you often use a computer?
What usually makes you happy?

سوالات بخش اول معمولا در سه تاپیک کلی طبقه بندی می شوند.

بخش دوم

این قسمت از آزمون 3 تا 4 دقیقه زمان می برد و در این بخش ممتحن یک cue card به شما می دهد که سوال روی آن نوشته شده است و یک دقیقه فرصت دارید که درمورد تاپیک فکر و نت نویسی کنید و سپس 1 تا 2 دقیقه صحبت کنید. اگزمینر در طول آزمون از تایمر استفاده میکند و به شما اعلام میکند کِی شروع به صحبت کنید و پس از دو دقیقه نیز صحبت شما را قطع میکند. (کاغذ و مداد هم به شما داده می شود و اجازه همراه داشتن وسیله ای غیر از کارت شناسایی ندارید.)
مثال:

Describe a new public place/ building you would like to visit
.

You should say:
Where it is
What it is like
How you know this place
And explain why you would like to visit it.

در ادامه بخش 2 و پس از اتمام صحبت های شما، ممتحن یک یا دو سوال مختصر از می پرسد.

 آموزش صفر تا صد آیلتس

بخش سوم

این قسمت از آزمون 4 تا 5 دقیقه زمان می برد و در این بخش ممتحن سوالات کلی تر و انتزاعی تر که مرتبط با موضوع بخش قبلی هستند را از شما می پرسد.
مانند:

Why do people need public buildings in their community?
Do you think the appearance of a public building as important?
Which do you think is more important? Preserving old buildings or building new ones?

تصویر: https://edularism.com/how-to-handle-ielts-like-a-pro/

ساختار اسپیکینگ آیلتس

بخش اسپیکینگ که در واقع یک مصاحبه‌ی رودرو بین ممتحن و آزمون‌دهنده است، بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. این مصاحبه ضبط نیز می‌شود. ۳ بخش کلی در این مصاحبه وجود دارد که هر کدام الگوی خاصی را دنبال می‌کند و به منظور سنجش توانایی گفتاری داوطلبان به روش‌های مختلف طراحی شده‌اند.

در مرحله اول، مصاحبه کننده/ممتحن خود را معرفی می‌کند و سپس اطلاعات شخصی آزمون‌دهنده را مورر بررسی قرار می دهد و از  او سؤال‌های کلی در مورد موضوعات آشنایی نظیر خانواده، محل زندگی، کار، تحصیل، علایق و غیره می‌پرسد. این بخش بین ۴ تا ۵ دقیقه زمان می برد.

 

در مرحله دوم، به آزمون‌دهنده یک موضوع که روی یک کارت از قبل نوشته شده است و یک دقیقه زمان برای آمادگی داده می‌شود و سپس از او درخواست می‌شود تا به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در ارتباط با آن به صحبت یپردازد.

در کنار موضوع نوشته شده، این که چه ابعادی و نکاتی باید در هنگام  صحبت کردن عنوان شود نیز ذکر شده است.

هیمنطور به آزمون‌دهندگان یک مداد و یک تکه کاغذ نیز داده می‌شود تا در صورت لزوم در یک دقیقه زمان که برای آمادگی آنها در نظر گرفته شده است، نوت بردارند.

بعد از به پایان رسیدن ۲ دقیقه زمان، ممتحن، آزمون‌دهنده را متوقف می‌کند و یکی دو سؤال در مورد همان موضوع می‌پرسد. با در نظر گرفتن زمان آمادگی، این بخش بین ۳ تا ۴ دقیقه طول می‌کشد.

 

و در آخر مرحله سوم نیز، در اصل ادامه‌ی مرحله دوم است چون ممتحن سؤالات دیگری مرتبط با موضوع مرحله دوم می‌پرسد مثل درخواست توضیح و ارائه‌ی دلیل و در واقع، این بخش یک نوع بحث در ارتباط با موارد مطرح شده در بخش دوم است. بخش سوم نیز بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

در تصحیح اسپیکینگ معیارهای زیر در نظر گرفته می‌شوند:

Fluency and Coherence

  • سلیس و روان بودن و انسجام بین بخش‌های گوناگون گفتار از مواردی به حساب می آید که در تصحیح مورد توجه قرار می گیرد؛ این‌که تا چه اندازه داوطلب می تواند بیان نظرات خود در سرعتی معمول و بدون مکث عنوان کند از اهمیت برخوردار است. همینطور مرتبط کردن بخش‌های گفتاری با به کارگیری از کلمات ربط و غیره نیز نشان از انسجام گفتار می باشد.

Lexical Resource

  • دامنه و تنوع لغات مورد استفاده در گفتار، از دیگر معیار تصحیح اسپیکینگ محسوب می شود؛ برای نمونه، این که افراد لغات را تا چه حد درست و با استفاده از کالوکیشن‌های مناسب استفاده می کنند و این که در صورتی که لغتی را بلد نیستند تا چه حد می‌توانند از موارد جایگزین استفاده کنند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

Grammatical Range and Accuracy

  • ساختارهای گرامری درست و مختلف نیز از معیارهای تصحیح اسپیکینگ می باشد. داوطلبان باید در کاربرد درست ساختارها دقت کافی را به عمل بیاورند.

Pronunciation

  • و معیار آخر مربوط به تلفظ درست و واضح کلمات و به صورتی است که در فهم گفتار خللی وارد نکند. باید دقت داشت منظور از تلفظ درست و واضح به هیچ عنوان داشتن تلفظی مانند تلفط یک فرد نیتیو نیست. در واقع، معیار تلفظ یک فرد نیتیو نیست بلکه قابل فهم بودن، روشن و واضح بودن و درست بودن آن دارای اهمیت می باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare